W miejscu bazarku na Banacha, powstanie wreszcie TBS
Stołeczny ratusz poinformował we wtorek, 7 listopada o podpisaniu umowy na budowę TBS-u na Ochocie. W bloku znajdzie się ponad 200 mieszkań.
Inwestycja od początku napotykała na problemy. Nie obyło się bez protestu kupców, których część chciała przenieść się na targowisko zastępcze przy ul. Skorochód-Majewskiego. Potem w 2020 r. ówczesny wojewoda mazowiecki zablokował budowę, argumentując to zbyt małym parkingiem. W bloku miało być wtedy 195 mieszkań, a tylko 59 miejsc parkingowych. Wojewoda argumentował, że według obowiązującego planu zagospodarowania tego rejonu należy zapewnić jedno miejsce na jedno mieszkanie.
Jednak pozwolenie na budowę oparto na tzw. warunkach zabudowy, wydanych kilka miesięcy przed wejściem w życie planu zagospodarowania. Ratusz, by obejść weto wojewody postanowił realizować inwestycję na podstawie tzw. lex deweloper. Oznacza to, że zgodę na budowę wbrew planowi zagospodarowania przestrzennego dała Rada Warszawy. W ostatecznej wersji w bloku powstanie 205 mieszkań oraz 78 miejsc parkingowych w garażu i 19 na terenie nieruchomości.
"Miejsca parkingowe były elementem decyzji wojewody o unieważnieniu pozwolenia na budowę. Idąc w kierunku takim, że miasto ma być zrównoważone, przygotowaliśmy tę inwestycje w trybie lex deweloper. Są tam miejsca parkingowe i w naszej ocenie ich liczba jest wystarczająca, żeby obsłużyć ten budynek" - powiedziała wiceprezydent Warszawy Aldona Machnowska-Góra.
Prezes TBS Warszawa Południe Adam Godusławski wyjaśnił, że biorąc pod uwagę to, że osoby, które mieszkają w TBS z reguły nie mają dwóch samochodów na rodzinę, a raczej ten wskaźnik parkingowy jest w okolicy 0,5. "Myślę, że spokojnie te miejsca parkingowe, które są w tej inwestycji, wystarczą na obsługę naszych najemców" - dodał.
Za projekt budynków odpowiada znana pracownia Jems Architekci, która wygrała w 2009 roku konkurs architektoniczny na zabudowę narożnika Banacha i Grójeckiej. Projekt zakłada budowę czterech budynków z układem okien, które przypominają nieregularne dziury. Najwyższy blok będzie mieć dziesięć kondygnacji, trzy pozostałe – po sześć. Na parterze przewidziano lokale pod sklepy z punktami usługowymi i biura oraz Muzeum Ochoty.
Inwestycja ma być zrealizowana w ciągu 24 miesięcy. Oddanie do użytku planowane jest na 2026 r. Wartość inwestycji przekracza 100 mln zł.(PAP)
autorka: Marta Stańczyk
mas/ jann/